Az utazás motívuma az irodalmi művekben
Írta: Porkoláb Ádám
(www.poorky.atw.hu)
Az utazás az emberi lét egyik legfontosabb eleme: a kalandok, az idegen tájak
ismereteket adnak az utazónak. Az irodalmi hősök példaértékek a számunkra, ezért az írók
az utazás mintáját szintén felhasználják arra, hogy erkölcsileg neveljék az olvasót. Így ez a
motívum mélyen az irodalom belsejében gyökerezik.
Az első példa az alkalmazására talán Homérosz Odüsszeiájában van. A főhős, aki csak
a hazavezető utat kereste, kalandjai által olyan egyéniség fejlődést „szenved”, amelytől
akhilleuszi jellem szöges ellentétévé válik. Odüsszeusz megtanult a saját tulajdonságaiban, és
nem az istenek hatalmában bízni, így a számtalan sorscsapás a főhőst saját korlátai átlépésére
ösztönözte.
A másik példa a Dante által írt Divina Commedia. A költő ebben a műben válaszokat
keres a hitét megerősítendő. Érdekes költői túlzássorozat az Isteni Színjáték. Dante kétségei
már olyan nagyok, hogy már csak az Úr képes azokat megválaszolni. Azonban, hogy itt eléri
a célját, azt a kísérőinek, Vergiliusnak, és a mennyországbeli Beatricének köszönheti.
A felvilágosodás racionalizmusa is nagy hangsúlyt fektetett az utazásra. Ékes példa itt
Voltaire Candidje. A főhős itt sohasem létezett országokat barangol be. A racionalizmus
azonban itt is meglátszik: Pangloss mester számtalanszor hal meg, az imádott Kunigunda is
megcsúnyul a regény végére, és a mű sem boldogságban ér véget. Nem mellékes, hogy ennek
a regénynek a műfajaként az utaztató regényt jelölik meg. A rengeteg bolyongás, utazás célja
ebben az esetben az öröm keresése.
A romantika irodalma is a boldogság után kutat. Vörösmarty Mihály – Voltaire-hez
hasonlóan - a Csongor és Tünde című művében is felhasználja ezt a motívumot.
A szerző a hatalmat, a pénzt, és az öncélú tudást félretéve az igaz szerelmet állítja elénk
követendő példaként.
Tehát, az utazás szimbóluma az irodalmi művekben tipizálható. Általános jellemzői a
társak általi jellemfejlődés, tudásvágy, saját habitus megismerése, azonban az éppen aktuális
korszak jellemzői különbségekkel ruházzák fel, így egy korstílusban sem hasonló teljesen az
utaztatás.
Mint a fentebbi példákból kiderült, az alkotók nagyon gyakran merítettek ebből az
ókortól használatos motívumból, és kortól függetlenül kedvelték a használatát.
|