A magyar történelem meghatározó sajátosságai
A magyar történelmet a honfoglalás óta három sajátosság határozta meg:
- megkésettség
- a felülről irányítottság
- a politika túlsúlya
A honfoglalás idején törzsi szervezettségű, vándorló életmódú társadalomként érkeztünk, körülöttünk élő már letelepedett társadalmakhoz, megkésettség jellemezte a magyar társadalmat.
A felülről irányítottság a hofoglalás időszakában azt jelentette, hogy a letelepedés a földművelésre való áttérés, a keresztség felvétele és a feudális hatalomszerkezetre történő áttérés mintegy felső parancsra történt.
A politika túlysúlya a korábbi hatalom meglévő szisztémáiról külső mintára tértek át a királyi hatalomra, mely a politikai hatalom egy kézben központosítását eredményezte. A királyság kialakulása az államalapítás után éppen a megkésettség leküzdése érdekében a politkaki eszközök váltak meghatározóvá. Politikai döntések irányították a gazdaságot, a kulturális életet, a vallást, és az élet minden más területét.
A polgári átalakulás időszakában a megkésettség a nyugat-európai országok kapitalista társadalmaihoz képest mutatkozik. Magyarországon a XIX.század elején a feudális viszonyok sznte töretlenek. A feudalizmusból a kapitalizmusba történő átmenet kísérletei felülről kezdeményeződtek.
A reformkoban és 1848-ban a feudalizmus uralkodó társadalmi csoportja, azaz a nemesség vállalta magára apolgári átalakulás kezdeményezését.
A politika túlsúlya a polgári átalakulásnál úgy jelenik meg, hogy a gazdaság tőkés átalakulását megelőzően a politikai szinten kísérlik meg az átalakítást. A jogi és politikai keretek kialakításától várják a gazdaság, a kultúra és az élet más területeinek polgárosodását.
A szocializmus kialakulása Magyarországon:
A megkésettség ekkor úgy jelent meg, hogy a fejlett kapitalista országok utolérését és megelőzését egy új társadalmi rendszer keretében kísérelték meg. A Szovetjunió volt a minta. A felülről irányítottság a háborúban győztes Szovjetunio és az általa támogatott kommunista vezetés diktatórikus hatalomgyakorlásával valósult meg (redisztribúció!).
A politikai alrendszer bekebelezte, lehengerelte az összes többi alrendszert, s a politikai döntések váltak meghatározóvá az élet minden területén (fenntartásos rendszer).
A rendszerváltás Magyarországon:
Bebizonyosodott, hogy az államszocializmus nem volt alkalmas a fejlett kapitalista országok utolérésére. Magyarország megkésettsége, elmaradottsága nőtt a szocializmus évtizedeiben.
A felülről irányítottság úgy jelent meg, hogy nem össznépi megmozdulások útján dőlt meg az előző rendszer.
A politika túlsúlya paradox módon jelentkezett, hiszen a túlpolitizált viszonyok átalakításához az első időszakban elkerülhetetlenül politikai eszközökre volt szükség. Az állam államtalanítása, állami eszközökkel zajlott (ld.privatizáció).
Hűbériség, rendiség, második jobbágyság
Az államalapítást követően Magyarországon a hűbéri viszonyok váltak meghatározóvá. A földtulajdonlás a király által adományozott feudumokra alapult. A feudális lánc a feudumok továbbadományzásával jött létre. A hűbéri esküvel megpecsételt feudális viszony lényege, ogy az adományozott (hűbéres) az adományért (a földért) feltétlen hűséggel és különböző szolgáltatásokkal tartozik az adományozónak, a hűbérúrnak.
A feudális lánc a társadalom vertikális viszonyait, az alá-, fölé rendezettséget teszi meghatározóvá. A hűbéri lánc legalsó láncszeme a jobbágy.
Rendiség:
A hűbéri lánc bizonyos fokú megtörése, hiszen a vertikális kapcsolatok mellett a horizontális kapcsolatos megerősödését jelentette, a hűbéri lánc magasabb szintjén. A rendek a királyi főhatalommal szemben vívtak ki jogokat önmaguknak. (pl. papi rend, főnemesi rend – jogokat vív ki magának).
A királyi hatalom korlátlanságát a hatalom isteni eredete garantálta. Isten kegyelméből uralkodtak a királyok és ahol a világi és az egyházi hatalom egybeesett, ott semmiféle kontroll nem működött.
Ahol az egyházi hatalom szétvált a világitól, ott a pápa, mint Isten földi helytartója elvben, s olykor gyakorlatban is ellenőrizhette a világi hatalmat.
1222-ben az Aranybulla záradéka rögzítette a nemesség ellenállási jogát, és ezzel intézményesült a királyi hatalom ellenőrizhetősége. A rendek egyre több és egyre komolyabb jogot vívtak ki a királyi hatalommal szemben. Nyugat-Európában a rendi fejlődés vezetett el a korábban politikai jogokkal nem bíró, úgynevezett harmadik rend, a polgárság, a nép megszerveződéséhez, és politikai jogainak kivívásához.
Magyarországon a rendi fejlődés megakadt, a Dózsa György vezette felkelés után bekövetkezett a jobbágyság ismételt röghözkötése, amely hosszú időre megakasztotta a fejlődést.
A polgárosodás gazdasági, politikai és társadalmi folyamata
Gazdasági vonatkozásban a polgárosodás alapfeltétele a tőkés árutermelés. Ehhez szükség van olyan termelési technikákra, amelyek lehetővé teszik a többlettermék előállítását. (alapfeltétel: iparosodás, pl. gőzégp). Feltétel még a szabad munkaerő is, a jobbágyság „felszabadulása”, mely pl. Angliában a földekről történő elűzésükkel valósult meg.
A piaci szempontok figyelembevételével profitorientált árutermelés folyik. Az eredeti tőkfelhalmozást a gyarmatosítás és a háborús zsákmányok jelentősen megkönnyítették.
Az önmagáról gazdaságilag gondoskodni képes egyén beleszólást követel a rá vonatkozó döntések meghozatalába, vagyis alattvalóból állampolgárrá kíván válni. A magántulajdonos polgárok a feudális politikai berendezkedést megdöntik, a politika szereplőjévé válnak. A születési előjogokon alapuló rendi szerveződést a „szabadság, egyenlőség, testvériség” eszméinek jegyében döntik meg. A polgári forradalmak az ún. harmadik rendet, a polgárságot, illetve az egész népet politikai jogokhoz juttatták és politikai, jogi vonatkozásban megvalósították az egyenlőséget.
Politika:
Redisztribúció – piaci újratermelődés (I.félév)
A termelők megtermelik a javakat, elfogyasztják a saját maguk és családjuk létfenntartásához szükséges részt, és a többi terméket elvonják tőlük a társadalomirányító központban. Tipikus megjelenés: az ókori kelet társadalmai.
Társadalmi folyamat: az alattvalókból polgárrá válás az emberi érintkezési viszonyokat is átalakítja. Arisztotelész alapján elmondhatjuk: demokrácia akkor van, ha az emberek nem flének a felettük lévőktől, bizalommal fordulnak társaik felé és nem köti le egész életüket a megélhetésért folyó munka (megszünteti a főkutya-alkutya rendszert) A polgár mindennapi élete a polgári kultúra mintázata szerint zajlik.
Ajánlott könyv: Kerékgyártó István: Vagyonregény
Politika
(gör.), e néven eredetileg az államra és intézményeire vonatkozó tanok összességét értették (Aristoteles), később pedig az állam kormányzására vonatkozó ama tanokat, melyeknek alkalmazása által a fő hatalom és annak kezelője a legnagyobb erőt fejtheti ki és céljait leginkább elérheti (Macchiavelli); majd értették alatta, és igy a köznyelv még újabban is szokszor használja, mindazon elméleteket, melyek az államra, mint organizmusra vonatkoznak, hogy megkülönböztessék az állam gazdasági életére kiható tanoktól, ez alapon keletkezik a P.-i államtudományok és a gazdasági államtudományok kategoriája. Végre még szűkebb határok közé szorul tartalma és mind nagyobb határozottsággal és szabatossággal jelölik meg, a nélkül azonban, hogy e tekintetben teljes egyetértésre jutnának. Igy a magyar irodalomra is hatással levő külföldi irók közül Bluntschli szerint a P. az állami élet és változatainak elmélete, ellentétben a jogtudománnyal, mely az állam tényleges állapotát (jogi rendjét) tárgyalja. Moh. szerint azon eszközöknek és módoknak a tudománya, amelyeknek alkalmazása által az állam céljai a valóságban leginkább elérhetők. Nálunk Kautz szerint a P. közcélokra irányuló államtevékenység szabályelveinek a foglalata vagy egyszerüen az államszervezés és kormányzás tudománya; Kuntz szerint az államnak fejlődési törvényeit, mint rendszeres tudományos egészet ismerteti és pedig két irányban: mikép eszközölhető az államnak egységes fejlődése és mikép valósíthatja meg ugy konrkét, mint ideális céljait. Concha szerint a népekkel, mint életüket irányító személyekkel foglalkozik és tárgya azon módosulások törvényeinek tana, melyeket az élet különböző vallási, bölcselmi, erkölcsi, jogi, gazdasági, végességi tényezőinek egymásra hatása szül. De a P. elnevezése alatt nem pusztán csak egy tudományszakot és ennek elmélkedéseit, hanem az államélet gyakorlati vezetését és a közvetlen erre vonatkozó elveket és irányokat is értjük. A P. mint tudomány a gyakorlati P.-val akként függ össze, hogy az előbbi szolgáltatja az utóbbi számára az általános alaptételeket és szabályokat, melyeknek egyes konkrét esetekben figyelembe vétele és gyakorlati megvalósítása az államférfi feladata.
A P.-nak, mint tudománynak és a gyakorlati P.-hoz való vonatkozásának félreismeréséből ered az a gyakran nyilvánuló felfogás, hogy P. tulajdonkép művészet, amit ha szó szerint veszünk, a P.-t kitöröljük a tudományos sorából. A művészet ugyanis valamely foglalkozási ágban kifejlődött egyéni rendkivüli képesség, de amelynek szabályait kipuhatolni és meghatározni nem lehet, miután abban az egyéni erő játsza a fő szerepet; már most ha a P.-t ide sorozzuk, akkor megtagadjuk tőle az elméletet és azt ismerjük el, hogy a P.-i problemák megoldásánál minden az egyén ügyességétől függ. A P.-nak tudományvoltát épp az adja meg, hogy léteznek olyan szabályok, melyeket a buvárlat és a tapasztalás a P.-i életre mint igazságokat felismert és a gondokozó emberi ész tudománnyá egyesített. Nem lehet tagadni, hogy újabban, különösen a mult század közepétől az államok általános eszmék és elvek után indulnak. Egy Rousseau, egy Montesquieu átalakítják a világot s ma a civilizált államokban, bármennyire eltérjenek is azok egymástól, mindenütt ugyanazon P.-i alapelvekkel találkozunk, a különbség csak az alkalmazás mértékében mutatkozik. Az alkotmányos népképviseleti állam nagyban, egészben a P.-i elmélet szüleménye. És minél gazdagabbá válik az emberek államélet körüli ismerete, annál szűkebb körre szorul a P.-ban az egyéni művészkedés és annál nagyobb tért foglal el a P. mint tudomány. Az államférfiui tehetségek pedig érvényesülnek az igy felismert szabályok alkalmazásánál.
A P. tudománya az élet számára dolgozván, elsős sorban induktive, a multnak és jelennek tapasztalatain, az ember és életviszonyainak ismeretén állítja fel tételeit. E módszert különösen a nagy angol bölcselő, Verulami Baco után tekintik elfogadottnak, a középkori skolasztika egyoldalu, a valóságot sokszor figyelmen kivül hagyó dedukcióival szemben és joggal jegyzi meg Schvarcz Gyula (Montesquieu u. d. Verantwortlichkeit d. Räthe d. Monarchen), hogy a P.-i mű csak akkor szolgálja biztosan a tudomány érdekeit, számíthat jogos tekintélyre és hitelre, ha tételeit az alkotmányok összehasonlító elemzésével, az állam- és jogtörténet, a közerkölcsök és közművelődés fejlődésének, valamint a gazdasági élet történetének ismeretével, az okoknak és következményeknek lelkiismeretes tanulmányozásával készíti. A deduktiv módszer mellette kiegészítő lehet, Kautz szerint «amennyiben külön tapasztalatok bizonyos következtetésekre nem mindig állnak rendelkezésre»; körülbelül hasonlóan nyilatkozik Kuntz is: «Léteznek az emberi lélekbe irt igazságok, melyekről nem bebizonyítás, hanem inkább közvetlen belátás által győződhetünk meg». A deduktiv módszer jelentőségét Concha különösen kiemeli. Olvashatjuk néha azt a megkülönböztetést is, hogy reál-P., mely a gyakorlati élet szükségleteit tartja szem előtt, ideál-P., mely az eszmék és elvek uralma alatt áll.
Nagy fontosságu kérdés a P. és a morál közti viszony. Macchiavelli (Il principe) ugy látszik a kettőt egymástól egészen elválasztja és a P. értékmérőjéül kizárólag a célszerüséget tekinti; nyiltan ez álláspontot ugyan kevesen fogadják el, de a XV-XVII. sz. nem igaztalanul állott a macchiavellizmus hirében. Korunk fejlettebb műveltségének, az ember és az államélet teljesebb megismerésének tudhatjuk be, hogy mai nap a morált a P. alapjának, fő tételének és kiindulási pontjának tartják, még pedig ugy a gyakorlatban, mint az elméletben: «a gyakorlatban azért, mivel jó erkölcsök és erény hiján az állam lehetetlen, okvetlenül elvész, az elméletben pedig azért, mivel csak az erkölcsi filozofia képes megismertetni a P. igazi céljait; jó erkölcsök alkotják a jó törvényeket, de a rossz erkölcsök ezeket is megrontják» (Janet).
A P. tudományának rendszeres irodalmi művelése az államtudományi ágak között a legrégibb. A görögöknél már a virágzás oly magas fokára jutott (Plato, Aristoteles), hogy ennek kihatása egész napjainkig lenyulik és az államtudományoknak megújulására egyik fő forrást képezett. A magyar P.-i irodalom aránylag elég korán, a XVII. század elején kezdődik és a mult század végén, valamint a jelen elején, megfelelően a reformok után vágyó kornak, nagy lendületet nyert, mint ahogy ezt Ballagi (A P.-i irodalom Magyarországon 1825-ig) bemutatja. A P. tudományát két fő részre osztják: alkotmányi és kormányzati P.-ra. L. Államtudományok és Kormány.
Reformkori törekvések
Kettős cél: Haza és haladás!, vagyis a nemzeti függetlenség és a polgári átalakulás egyszerre fogalmazódik meg igényként. Nyugat-Európában is egyszerre játszódott a nemzetté válás és a polgárosodás. A feudalizmus politikai hatalmából kirekesztettek nem voltak a nemzetnek sem a tagjai. Egyszerre küzdöttek a politikai jogokk elnyeréséért és a nemzet-testbe történő beemelődéséért.
Fő akadály volt a földbirtok rendszer változatlan fentmaradása, a technikai fejlődés hiánya.
A technikai modernizációhoz pénzeszközöket a profit nem biztosított, csak hitel felvétellel valósíthatták volna meg. A hitel felvételét megakadályozta az ősiség törvénye. Fő követeléssé vált a hitelfeltétel biztosításának megteremtése. A mezőgazdaság versenyképtelenségének másik oka, hogy a jobbágyok munkáján alapult, mely nem volt hatékony. A hatékony szabadon mozgó munkavállalókra a mezőgazdaság kapitalizálódásához is szükség volt, tehát a jobbágyfelszabadítás gazdasági okokból is elkerülhetetlenné vált. Hiányzott az önálló magyar ipar, a birodalmon belüli munkamegosztás Magyarországot a mezőgazdasági termelésre specializálta. Cél: az iparfejlesztés.
A reformkori törekvések a tudomány, az oktatás, a kultúra, a fogyasztás és a mindennapi élet területénr észben politikai szinten jelentek meg, részben a nyilvánosság szintjén, részben a cilvil szerveződésekben.
Így jött létre: az intézmények szintjén is megjelentek a reformkori törekvések megvalósulását szolgáló helyek, pl. Tudományos Akadémia, Kaszinók vagy akár a lóverseny (pl. az első kaszinó hozta létre az első magyar óvodát).
A protestáns etika szerepe a polgárosodásban
A kapitalizmus kialakulásához nélkülözhetetlen egy habitus-beli változás is. A habitus a korábban sikeresnek bizonyult választások rögzülése oly módon, hogy a jövőbeli cselekvéseket mintegy autmoatikusan meghatározza.
A protestáns etika szerint akkor élünk Istennek tetsző életet, ha jól sáfárkodunk a ránk bízott tálentumokkal. A tálentumok mindazok a képességek, készségek, tehetségek, amelyek személyiségünkben rejlenek és mindazok az adottságok, amelyek lehetőségként körülvesznek bennünket, rendelkezésünkre állnak, így az anyagi javak, a pénz is a tálentumok közé tartoznak. Erkölcsi parancs a protestáns ember számára, nem csak tehetségének kibontakoztatása, hanem a pénzzel, a vagyonnal történő legeredményesebb gazdálkodás is. Az él Istennek tetsző életet, aki a legnagyobb hasznos, a legnagyobb profitot éri el.
Ezen tanítás alapján általános gazdasági magatartássá vált a javak fogyasztásának minimalizálása, az elért profitnak a termelésbe történő újbóli befektetése, a racionális piacorientált gazdálkodás.
A kiegyezést követő társadalmi változások
1867 után Magyarországon rendkívül gyors ütemben kezdődött meg a kapitalizálódás. A reformkor és a 48-as forradalom célkitűzései számos vonatkozásban ekkortól valósultak meg. A birodalmi keretek fentmaradása mellett lezajlott a mezőgazdaság modernizálása, valamint az ipar, a kereskedelem és a pénzügyi élet piaci szempontok szerinti átalakulása, gyors fejlődése. Meghatározó volt a magyar tőke hiánya, a fejlődés a külföldi tőke behozatalán alapult.
Megteremtődtek a politikai és a jogi feltételek a magántulajdonon alapuló, profit-orientált gazdálkodáshoz. Ezzel párhuzamosan fennmaradtak azonban a nagybirtok-rendszer feudális vonásai, a magyar gazdaságot továbbra is jellemezte a Habsburg-birodalmon belüli munkamegosztás, az ott kialakult sajátos szerep, pl. az élelmiszeripar túlsúlya.
Kiegyezés:
1. osztrák-magyar K. az 1867. évi XII. t.-cikknek megjelölése, mely a magyar korona országai és az ő Felsége uralkodása alatt álló többi országok között fenforgó közös érdekü viszonyokat s azok elintézési módját szabályozza; 2. magyar-horvát K., megjelölése az 1868. évi XXX. t.-cikknek Magyarország és Horvát-Szlavon- és Dalmátországok között fenforgott közjogi kérdések kiegyenlítése iránt létrejött egyezmény becikkelyezéséről.
A kettős társadalmi szerkezet
A kiegyezést követően Magyarországon kettős társadalomszerkezet alakult ki, mely a második világháború végéig fentmaradt. Egymás mellett élt a társadalmi egyenlőtlenségeknek két rendszere.
Társadalmi struktúra (I.félév!)
Az egyenlőtlenségek leírására a szociológusok a társadalmi rétegződés fogalmát használják. A rétegződést különböző embercsoportok közötti strukturált egyenlőtlenségekként határozhatjuk meg. A társadalmak hierarchiába rendezett rétegekből állnak, a kiváltságos rétegekkel a hierarchia csúcsán és a hátrányos helyzetűekkel az alsóbb szinteken.
A rétegződés négy alapvető rendszere a rabszolgaság, a kasztrendszer, a rendi tagolódás és az osztálytagozódás.
A redisztributív társadalmi újratermelés feudális viszonyain alapult az egyik rendszere a társadalmi egyenlőtlenségeknek, és a piaci társadalmi újratemrelési rendszer kapitalista polgári viszonyain alapult a másik egyenlőtlenségi rendszer, a másik társadalomszerkezet. Megmaradt a feudális rendszer, továbbra is a társadalom csúcsán a földbirtokosok állnak.
Feudális rendszer: (háromszög, csúcsa az 1-es)
- Földbirtokosok
- úri középosztály (kis- és középbirtokos nemesség), dzsentrik, hivatalnokok, gazdag parasztság
- szegény parasztság
Kapitalizmus (háromszög, csúcsa az 1-es)
- tőkések
- polgári középosztály (magánvállalkozások, polgári értelmiség, munkás arisztokrácia)
- munkások
Mindkét társadalomszerkezetben az egyenlőtlenségek rendkívül nagyok, ez megmutatkozik pl. Budapest sajátos városszerkezetében.
Az I.világháborút követő időszak
Az I.világháború egy leromlott,s zétzilált társadalmat idézett elő. A fentlévő társadalmi feszültségek tovább fokozódtak és felszínre kerültek (pl. kettős társadalmi szerkezet, speciális modernizáció).
A gazdasági folyamatok válságossá váltak. A mezőgazdasági termelés több helyen megszűnt, a falvak élete szétzilálódott.
A Trianoni-béke az ország jelentős részének elcsatolását, a lakosság más államok fennhatósága alá kerülését eredményezte.
Gazdasági következmény: felborult az a munkamegosztás, mely a kiegyezés óta funkcionált a monarchiába. A magyar gazdaság eddig egy rendszer szerves részeként volt képes egy hatékonysági szintet produkálni. A rendszer felbomlásával ellátási gondokat eredményező gazdasági káosz jött létre (pl.: kereskedelem, közlekedési útvonalak szétszabdalása).
Politika: A nemzeti legitimáció került előtérbe. Az új hatalmat azért is elfogadták, mert a saját nemzet képviselőiből került ki (elcsatolt területeken).
Magyarországon a nemzeti legitimáció nem jelenhetett meg pozitív tartalommal, ezért egy sajátos negatív formája alakult ki (nem lehettünk büszkék).
Amelyik politikai erő hatalomra akart jutni, az felvette programjába nagy Magyarország visszaállításának tervét, a revíziót.
A forradalmi helyzet kialakulásához a háborús vesztség, a gazdasági nyomor, a frontokról hazatérő katonák kilátástalan helyzete és a magyar társadalom változásra érett állapota együttesen vezetett. Az őszirózsás forradalom polgári demokratikus átalakulást tűzött ki célul, a feudális viszonyok meghaladását, földreformot és a plitikai berendezkedés demokratizálódását igényelte.
A tanácsköztársaság túllépett a polgári demokrácia követelésén és szovjet mintájú tanácsköztársaságot próbált kiépíteni. Célként a munkáshatalom fogalmazódott meg, az ideológia a marxista, feminista eszmerendszer volt és a megvalósítás eszköze az államosítás és kollektivizálás volt. Mindezt katonai terror kísérte. A kommunista párt vezetői a hatalomhoz akkor jutottak hozzá, amikor gyakorlatilag nem volt olyan politikai erő, amely vállalta volna az ország vezetését.
A korábbi piacgazdaság csődjét élték meg, így a redisztributív újratermelés jelentett reményt számukra.
Az államosítás a mezőgazdasági földekre is jelentős irányban kiterjedt. Ezzel megalapozódott a falusi lakosság szembefordulása a munkáshatalommal.
A Horty-korszak ún.ellenfordalmi rendszere a tanácsköztársaság levezetésével és mgtorlásával kezdődött, de egy alapvetően demokratikus politikai rendszer kialakulásához vezetett. Később ezt korlátozták, de először pl.általános és titkos választásokat tartottak.
A mezőgazdaságban földreformot hajtottak végre, a szociális ellátás javult, kiépült a kötelező elemi iskolarendszer, bevezették a védőnői szolgálatot.
Antiszemitizmus
A magyarországi tőkés fejlődés külföldi tőkével indult, mely jelentős részben zsidó származásúak idetelepülésével járt együtt. A XIX.század végére olyan társadalmi folyamatok zajlottak le, melyek kedveztek a bűnbak-képzési mechanizmusnak. A bűnbak-képzés azokban a korszakokban jellemző, amikor egy társadalmi csoport helyzete látványosan romlik. Magyarországon a XIX.sz. második felében a birtokos nemesség jelentős része elvesztette birtokait. Tömeges jelenség volt, hogy két nemzedék alatt radikálisan megváltozott a családok gazdasági helyzete. Természetes szociálpszichológiai igény volt, hogy magyarázatot találjanak ezen családok helyzetének látványos romlására. A valódi, bonyolult gazdasági és társadalmi okok feltárása helyett egyszerű és könnyű magyarázatot jelentett a bűnbak képzés.
A társadalmi bajok magyarázatára valamely csoport bűnbakként történő kikiáltása szolgál. Különösen alkalmasak a bűnbakká válásra a társadalomban kisebbségben lévő etnikai, nemzeti, vallási vagy kulturális szempontból idegen csoportok, emlyek jelen vannak. A XIX. század végén leginkább a zsidók jöhettek szóba. Fontos, hogy a bűnbaknak kijelölt csoport helyzete javuló, de legalább stagnáló legyen.
A bűnbak képzési mechanizmus sztereotípiákon és előítéleteken alapul. A sztereotípiák valamely társadalmi nagy csoport jellemzőnek talált sajátosságait rögzítik. Az előítélet valamely társadalmi csoport vélt vagy valós tulajdonságait automatikusan rávetítik minden egyes egyénre, aki az adott társadalmi csoporthoz tartozik. A mindennapi élet kultáris mássága hozzájárul a bűnbakká váláshoz. A miénktől eltérő szokások, az idegenség, könnyen eredményezi az ellenség-kép kialakulását. Pl. a tiszteletadás különböző formái (zsidó kulturában fedett fejjel kell megjelenni a templomban, temetőben, keresztény kulturában fedetlen fejjel).
A két világháború közötti társadalom szerkezete
A II. világháborút követő időszak
1948-ban szovjet mintára a redisztributív modell alakult ki (államosítás, tervutasítás, beszolgáltatás). – túltermelés, hiány, stb.
Politika: diktatúra kiépülése, jellemzői
Társadalmi újratermelés (I.félév)
- A reciprocitáson (felcserélhetőségen) alapuló társadalmi újratermelés
A javak forgalmának módja az ajándékozásnak tűnő csere. Tipikusan az ősi társadalmakra jellemző (1 balta = 1 juh)
- redisztributív társadalmi újratermelés
A termelők megtermelik a javakat, elfogyasztják a saját maguk és családjuk létfenntartásához szükséges részt, és a többi terméket elvonják tőlük a társadalomirányító központban. Tipikus megjelenés: az ókori kelet társadalmai.
- A javak újraelosztásáról a társadalomirányító központ dönt.
Az államszocialista rendszerekben ez a modell valósult meg. A termelőeszközök államosítása, valamint az ötvenes évek mezőgazdasági beszolgáltatási rendszere tette ezt lehetővé. A redisztribúcióban a munkavállalói és az alattvalói feltétlen engendelmesség a sikeres magatartás.
Redisztributív újraelosztó rendszer (ez a bürokráciának kedvez)
Történelem:
A diktatórikus törekvések kiteljesedése, 1935-től:
- 1935 - kormány átalakítása, Bethlen emberei ki,
- Hadsereg vezetésében átalaítás;
- 1935 márc. - új választások (Horthy dönt), régi választójoggal, Bethlen kivonul a NEP-ből, A választásokon terror. 170 mandátum a NEP-nek, Kisgazdák megerősödnek, de csak 60/25 mandátumot szereznek, ezért Gömbös fő ellenfelei lesznek (Az alkotmányvédő frontba mennek). A kerszoc párt is vesztes. Az MSzDP őrzi pozícióit.
- Szakszerveueti mozgalom az MSzDP-re támaszkodva nyomul. Gömbös a szakszerv-ek állami felügyelet alá akarta vonni (korporációk, munkakamarák). 1933. ősze: Nemzeti Munkaközpont felállítása. De ez nem valósul meg: ellenállnak a nagytőkések is: nem akarnak államkapitalizmust, hanem a bethleni szisztéma korszerősítését.
A reformok lassan haladtak előre, az uralkodó körök ellenezték a diktatúra létrehozását, Gömbös Gyula 1936. okt. 6-án meghal.
A kádári korszak
A negatív társadalmi konszenzus. Meghatározó marad a redisztribúció, de kiegészítésül megjelenik a piac.
A kemény diktatúra à puha diktatúra.
1956 után a magyar társadalom felismerte, hogy a szovjet csapatok erőszakeszközeivel szemben védtelen, a hatalom pedig felismerte, hogy nem érdemes a kemény diktatúra eszközeit alkalmazni.
Politikai hatalom:
- táradalmi újratermelés
- legitimáció
- erőszak törvényes alkalmazásának lehetősége
Ha a társadalmi újratermelés jól működik, akkor automatikuan konszolidálja a fennálló hatalmat. Ha gond van a társadalmi újratermeléssel, akkor előtérbe kerül a legitimáció.
(van: oK, nincs: előkerül az erőszak)A hatalom vállalta az életszínvonal folyamatos emelését és a magánélet autonómiájának bizonyos fokú tiszteletben tartását.
A társadalom vállalta a tabu témák tiszteletben tartását.
Tabu témák: 1956, a Szovejt szöv.rendszerhez tartozás (KGST, Varsói szerződés). A szovjet csapatok Mo-on tartózkodása, a határon túli magyarok
A második gazdaság törvényes lehetővé tétele biztosította, hogy az emberek önkizsákmányolással, túlmunkával gondoskodjanak életszínvonaluk emeléséről.
A külföldi hitelek felvétele szintén az életszínvonal emelésének biztosítását szolgálta. Amikor mindezek ellenére tömegesen stagnált, illetve csökkent az léetszínvonal, akkor nem kezelték tovább tabuként az eddigi tabutémákat à rendszerváltás!
|