Nem megy a tanulás? deo és joe segít!
Nem megy a tanulás? deo és joe segít!
Menü
 
Állam- és jogtudomány
 
Kémia
 
Nyelvtan
 
Puskázók
Indulás: 2004-09-03
 
Odass, milyen klassz portálok!
 
Irodalom
 
Tanulásmódszertan
 
traccsparti
látom szükség lenne a chatre,úgyhogy újra hozzá lehet férni. Ne éljen vissza vele senki. Köszi
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Az oldal2
Rólad
Milyen gyakran jársz ide?

Regisztrált vagyok, és gyakram
Regisztrált vagyok, de nem gyakran
Ide jövök, bármi kell!
Gyakran
Ritkán
Most vagyok itt először
Most vagyok itt 2./3./4.-szer
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Az oldal2
Értékelj!
Hogy tetszik az új külső?

Sokkal jobb mint eddig! Ez az:)
Az előző jobb volt
Na végre, az előzőtől hánytam...
Fúj! Vissza a régit!
Nem fontos...
Nekem mindegy
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Agrár jog és környezetvédelmi jog
Agrár jog és környezetvédelmi jog : KGRE-ÁJK B tételsor 10 oldal

KGRE-ÁJK B tételsor 10 oldal

deo  2004.09.04. 21:06

>>

1. Az ingatlan-nyilvántartás tárgya (önálló ingatlanok, bérlői ingatlan)

 

Minden ingatlant nyilvántartásba kell venni! Minden ingatlan tárgya a nyilvántartásba vételnek. Ingatlan-nyilvántartás: egy-egy község, város K-i területén fekvő ingatlanoknak és az azokra vonatkozó jogok, jogilag jelentős tények és adatok feltüntetésére, és az ezeket megtestesítő okiratok megőrzésére szolgál.

Az ingatlan-nyilvántartás alapegysége az önálló ingatlan; tárgya: csak a földterület (fődolog), és annak alkotórészei közül az épületek és építmények.

 

Önálló ingatlanok: - földrészlet, - egyéb önálló ingatlan, - külön ingatlan.

Földrészlet → a föld felszínének természetben összefüggő területe, amelyre azonosak a tulajdonosi viszonyok. Művelési ágak szerinti alrészekre bomlik (a mzg-i területek: szántó, gyep, szőlő, kert, gyümölcsös, nádas, erdő, halastó).

Egyéb önálló ingatlan → társasházi öröklakások, szövetkezeti lakások, közterületről nyíló pincék, épületek (ha azok tulajdona nem esik egybe a földrészlet tulajdonával), barlang.

Külön ingatlan → mzg-i termelőszöv-i földtulajdoni részarány…

 

2. Az ingatlan-nyilvántartás tartalma (adat, jog, tény)

 

Tartalma: -bejegyezhető adatok, - jogok, - jogilag jelentős tények, - a bejegyzés alapjául szolgáló okiratok. Tartalmazza az ingatlanokat, ill. az ezekre külön meghatározott és bejegyezhető jogokat, tényeket, adatokat ill. az ezeket tanúsító okiratokat.

Az ingatlan-nyilvántartásba csak jsz-ban meghatározott jogok, tények és adatok jegyezhetők be.

Bejegyezhető adatok: - ingatlan azonosító adatai, helyrajzi szám és terület, - művelési ágak és alrészletek, - művelés alól kivett terület megnevezése, - földminőséget, - aranykorona-értéket.

Bejegyezhető jogok: - tulajdonjog, - vagyonkezelői jog, - lakásszövetkezeti tag állandó használati joga, - megállapodáson és bírósági határozaton alapuló földhasználati jog, - haszonélvezeti jog, - használat joga, - elő- és visszavásárlási, ill. vételi jog, - tartási és életjáradéki jog, - jelzálogjog, - végrehajtási jog.

Jogilag jelentős tények: - a jogosult kiskorúsága v. gondnokság alá helyezése, - felszámolási elj, - végelszámolási elj, - fellebbezés, - kisajátítási elj. megindítása, - építésügyi korláltozások, - ingatlan jogi jellege, - az ingatlanhoz kapcsolódó perek, - környezeti károsodás, - árverés kitűzése, - zárlat, - bejegyzési kérelem elutasítása…

 

3. A bejegyzés elve, hatálya és feltételei

 

Az ingatlan-nyilvántartás egyik elve. Ez az egyik tartalmi és működési váza. A bejegyzési elv eredete a telekkönyvi joghoz kapcsolható. A bejegyzés a jogváltozás kelléke. Lehet jogkeletkeztető hatálya is.

Bejegyzés hatálya: az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés hozza létre → - az átruházáson alapuló tulajdonjogot, - szerződésen alapuló jogot, - vagyonkezelői jogot, - földhasználati jogot, - haszonélvezeti jogot, - használat jogát, - telki szolgalmi jogot, - jelzálogot.

A bejegyzéssel a jogok és tények nemcsak a felekre, hanem mindenkire kihatnak.

Nem jogkeletkeztető, csak jogkinyilvánító hatása van → elidegenítési és terhelési tilalom, perfeljegyzés, árverés, zárlat, tulajdonjog fenntartással történő eladása.

Informatív hatályú bejegyzések → jogosult kiskorúsága v. gondnokság alá helyezése, felszámolási elj. v. végelszámolás, fellebbezés, ingatlan jogi jellege, környezetkárosodás ténye, eljárás felfüggesztésének ténye…

Bejegyzés feltételei:

- anyagi feltétel → érvényes jogcím, pl. bírósági határozat, megállapodás

- alaki feltétel → az ing-ra vonatkozó jog v. tény keletkezését, módosulását, megszűnését tanúsító okirat, határozat csatolása + mellékletek.

- eljárási feltétel → bejegyzés iránti kérelem, megkeresés az erre jogosult féltől v. szervtől; az ing-nyilvántartást vezető földhivatal bejegyzést elrendelő határozata

- nyilvántartási feltétel → olyan ing-ra vonatkozzon, amelyet az ing-nyilvt. tartalmaz; a jog v. tény bejegyezhető legyen; a bejegyzést korábbi bejegyzés ne akadályozza.

 

4. Az okirati elv, az okiratok kellékei (belföldi-külföldi okirat)

 

Okirati elv → a jogok/tények bejegyzéséhez minden esetben okiratra van szükség, amely a jogosultak megállapodását/rendelkezését, a hatóságok határozatait igazolja (ha azok jogok/tények keletkezését, módosulását v. megszűnését eredményezik).

Kikényszeríti az írásbeliséget, meghatározza a bizonyítás módját, eszközét és terjedelmét, a hatóság bizonyításfelvételi és –értékelési hatáskörét. A bejegyzés alapjául szolgáló okiratok teljes biz-ó erejű magán- és közokiratok.

Okirat kellékei

- Belföldön kiállított magyar nyelvű magánokirat: családi és utónév, leánykori családi és utónév, születési év, anyja neve, lakcíme, személyi azonosítója; statisztikai számjellel rendelkező szervezet megnevezését, székhelyét, törzsszámát; az érintett ingatlan pontos megjelölését, a jog/tény pontos megjelölését, jogváltozás jogcímét, érdekeltek megállapodását, keltezés helye/ideje, nyilatkozattevő aláírása, 2 tanú…

            tulajdonjog, vételi jog, jelzálogjog → közokirat v. ügyvéd (közjegyző) által ellenjegyzett magánokirat!

- Külföldön kiállított okiratok: a nyilatkozattevő aláírását, kézjegyét a magyar külképviseleti hatósággal kell hitelesíttetni (diplomáciai hitelesítés), v. a hitelesítésre jogosult külföldi szerv által történt hitelesítést kell a m. dipl-i hatósággal hitelesíttetni (felülhitelesítés). Ha az okiratot hitelesítési záradékkal látták el, az előbbiekre nincs szükség.

 

5. A közhitelesség elve és korlátai

 

Az ing-nyilv-hoz törvényes vélelem kapcsolódik: az ing-nyilvántartás hitelesen tanúsítja a bejegyzett jogok, tények fennállását (a közhitelesség nem terjed ki az adatok vonatkozásában; rájuk a kötelező használat elve érvényesül). Elemei: - teljesség, - helyesség, - jogszerűség, - ismertség, - bizonyító erő, - közbizalmi erő, - jóhiszemű szerzést megalapozó vélelem.

Az ing-nyilvántartás az ellenkező bizonyításáig tv-es vélelmet kapcsol a bejegyzés teljességéhez, helyességéhez, és jogszerűségéhez.

Korlátai (a közhitelesség hatálya nem érvényesül az alábbi jogszerzések esetén): - ex lege jogszerzések, - a jogképesség korlátozása, - jogosult kiskorúsága v. gondnokság alá helyezése, - a jogosulttal szemben indított felszámolás, végelszámolás, - közjogi korlátozás, - jsz-on alapuló tulajdoni korlátozás, - ingatlan jogi jellege, - fellebbezés, - környezetkárosodás ténye, - kisajátítási elj, - birtokkal megerősített jogcím…

Ahol az ing-nyilvántartási bejegyzésnek nincs hatálya, ott az ing-nyilvántartás közhitelességének tartalma nem érvényesül.

Közhitelesség beálltának időpontja → főszabály: a bejegyzés időpontjától.

 

6. A rangsor elve, a bejegyzés ranghelyének biztosítása

 

Rangsor elve: az ing-nyilvántartásba bejegyzett jogok és tények egymáshoz való viszonyát szabályozza, de a bejegyzésre kerülő jogok, tények időpontját és hatályosulásuk sorrendjét is meghatározza. A bejegyzések rangsora az iktatás időpontjához kötődik. Az 1 napon érkezett beadványok azonos rangsort kapnak.

A ranghely vagyoni értékű jogosultság (meghatározza a különböző jogok/tények keletkezésének, hatályosulásának sorrendjét). Ranghelyet csak bejegyzés alapjául szolgáló okirattal lehet biztosítani.

A bejegyzés ranghelyének közvetett, előzetes biztosítása → - tulajdonjog, fenntartással eladás ténye, - zárlat, - jelzálog, - árverés, - fellebbezés, - B-i hat. elleni fellebbezés, - perfeljegyzések. Ezekhez elidegenítési és terhelési tilalom járul.

Közvetlen mód → csak a jelzálognak lehet. Nem kell okiratot mellékelni, elegendő a jogosult feljegyzési kérelme. 2 féle módon: - a törölt zálogjog ranghelye fenntartása tényének bejegyzésével; - a zálogjog ranghelye előzetes biztosítása tényének bejegyzésésvel. Bejegyzésre csak a bejegyzett zálogjog törlésével egyidejűleg kerülhet sor, sem előbb, sem később.

 

7. A nyilvánosság elve és korlátai; a kérelemhez kötöttség elve

 

Az ing-nyilvántartást bárki megtekintheti, és tartalmáról feljegyzést készíthet, ill. másolatot kérhet. Ez alapozza meg a közhitelesség és a valóság elvét, ill. biztosítja a kötelező használat érvényesülését. Korlátai: az előzetes hivatali engedélyhez kötöttségben, ill. a felhatalmazással bíró személyekhez kötött információszerzésben rögzülnek.

Nyilvánosság korlátai: a személyes adatok védelme és az információs önrendelkezési jog jelenti. A tulajdoni lap tartalma korlátozás nélkül megismerhető. A tulajdoni lapról kiadható: - teljes másolat, - kivonatos másolat, - részleges másolat, - szemle. Az okiratok akkor tekinthetők meg korlátozás nélkül, ha a kérelem ügyében még nem született döntés. A bejegyzés után a nyilvánosság korlátozott.

Kérelemhez kötöttség elve: a bejegyzési határozat és a kérelem viszonya → - kötelezi az állig-i szervet, h. határozatában valamennyi kérelmi elemről döntsön; - bejegyzési határozatában nem terjeszkedhet túl a bejegyzési kérelmen; - a kötöttségi elv gyökerét a bejegyzési határozat legfontosabb korlátjaként kell értelmezni. Ez érvényesül a fellebbezési elj-ban is.

 

8. A tulajdoni lap és részei; az ingatlan-nyilvántartási térkép és okirattár

 

Az ingatlan-nyilvántartás: - tulajdoni lapból, - ingatlan-nyilvántartási térképből (alaprajz), - az irattárból, - és a törölt bejegyzések állományából áll.

Tulajdoni lap → az ingatlanok jelképi megjelenítését szolgálja, 3 részből áll: I. rész (az ingatlan azonosító adatai: helyrajzi szám, terület, fekvés, művelési ág, földrészleten emelt épület, ingatlan jogi jellege); II. rész (az ing. tulajdonosát ill. az ilyen jogokat tüntetik fel: tulajdonjog, kezelői jog, ing-használati jog); III. rész (azon jogok/tények, melyek az ing-ny-ba bejegyezhetők: vételi jog, haszonélvezet, jelzálog, zárlat, elid-terhelési tilalom).

Térkép → az adott településhez tartozó valamennyi földrészlet, az alaprajz az egyéb önálló ingatlanokat ábrázolja. Földmérési alaptérkép: az egyes földrészleteket mérethelyesen, valósághűen ábrázolja, és hitelesen tanúsítja.

Okirattár → itt őrzik az ing-nyilvántartási ügyiratokat iktatószámuk szerint. Némelyek tartalmához joghatás is fűződik (pl. telki szolgalmi jog bejegyzése) Ez akkor áll fenn, ha a bejegyzéshez vázrajz, olyan nyilv-i cselekmény járul, amely az ing-nyilvánt. tulajdoni lapján önmagában fel nem tüntethető.

 

9. Bírósági jogorvoslati kérelem, az ingatlan-nyilvántartási perek

 

A megyei földhivatali határozat ellen bírósági jogorvoslati kérelmet nyújthat be, akinek jogát a határozat sérti, ill. közérdekű jogorvoslatot tehet az ügyész. A határozat kézhezvétele után 30 napon belül a kérelmet a körzeti földhivatalhoz be kell nyújtani (a bejegyzés után 1 évvel nincs helye igazolásnak).

Feljegyzik a tulajdoni lapra a kérelmet, és a kérelmet 15 napon belül a B-hoz küldik. Megyei földhivatal hatásköre: uazok, mint a körzetiek a saját hatáskörében a fellebbezés kapcsán. Megyei Földhivatal ellen benyújtott → az ing. fekvése szerinti megyei B. illetékes.

B. a határozatot → - részben v. egészben megváltoztatja, - hatályon kívül helyez és a megyei földhivatalt új elj-ra utasítja, - a keresetet elutasítja.

Ingatlan-nyilvántartási perek: célja a tényleges állapotnak, ill. valódi jogi helyzetnek meg nem felelő ing-nyilvántartási tartalom korrigálása (pl. törlési perek, kiigazítási perek, egyéb ing-perek). Keresetindítás feltétele: elévülésre alapozottan akkor van helye, ha a földhivatali elj-ban a bejegyzés nem törölhető, a sérelem nem orvosolható, v. ha azokat eredménytelenül kísérelték meg. Törlési pereknél a határidő: a kézbesítéstől számított 60 napon belül.

 

10. A termékértékesítési szerződés

 

A termelő meghatározott mennyiségű, maga termelte terményt, terméket v. saját nevelésű állatot köteles a kikötött későbbi időpontban a megrendelő birtokába adni, a megrendelő pedig köteles a terményt, terméket, állatot átvenni és az ellenértéket megfizetni.

Szerződés tárgya: valamely terméknek meghat. területen való megtermelése, állat nevelése/hízlalása. Alanya g-ó szervezet: állami vállalat, egyéb állami g-ó szerv, szövetkezet, g-i társaság, egyesülés, kht, egyéni vállalkozó v. kistermelő. Az egyik alany mindig mzg-i termeléssel állattenyésztéssel foglalkozó áp, v. szervezet. A teljesítés helye: a termelő telephelye (eltérhetnek). Kötelesek tájékoztatni egymást a teljesítés várható alakulásáról. 3 nappal előbb értesíteni a megrendelőt. 10%-al kevesebbet teljesíthet. Meg kell fizetnie az ellenértéket. A megrendelőtől pü-i fedezet biztosítását is kérheti a termelő. Alaki követelmény: csak írásban. Szerz. tartalma: közös érdekeltség köre, közös elszámolás alapjait, felek részesedési arányát, elszámolás idejét, módját, szerz. időtartamát, felmondásának módjait, egyéb jogokat, kötelezettségeket.

 

11. A tárolási és közraktározási szerződés az agrárgazdaságban

 

Tárolási szerződés → a felvásárló és a termelő köti meg. Rövid tartamú szerz, arra az esetre, ha a megrendelő nem a szerz. megkötésekor veszi át az árut, hanem később. A termelő arra vállal kötelezettséget (tárolási díjért), h. a mzg-i terméket a szerz-ben meghat. ideig tárolja, vállalja, h. az árut minőségi romlás nélkül átadja a vevőnek. A vevő megtéríti a költségeket. Ált. a közös gazdaságok és a felvásárló vállalatok között jön létre.

Közraktári szerződés → a tárolási szerz. legújabb formája. A közraktár köteles a nála letett árut időlegesen megőrizni és arról közraktári jegyet kiállítani, a letevő pedig köteles közraktári díjat fizetni és az árut meghat. időben elszállítani. A közr-ba bármilyen áru elhelyezhető. Írásban. Közraktári jegy tartalma: elnevezését, közraktár megnevezését, letéti könyv számát, letevő nevét, székhelyét, letett áru megnevezését, mennyiségét, minőségét, raktározás helyét, időtartamát, közraktári díjat és a mellékszolg. díjait. Szerz. tartalma: időtartam, teljesítés helye, áru mennyisége-minősége-értéke, közr-i díj, raktározás módját.

 

12. A magyar agrárpiaci rendtartás lényeges vonásai és hatálya

 

Több szintű szervezeti rendszer segítségével (állami akarat, érdekelt termelők, feldolgozók, kereskedők, adminisztráció). A működéssel kapcs. tevékenységet: - a miniszter, - a tárcaközi bizottság és a – Terméktanácsok látják el. Az agrárpiaci rendtartás működésének szervezését az Agrárrendtartási Hivatal végzi. Terméktanács: azonos v. hasonló terméket termelő, feldolgozó és forgalmazó szervezetek és személyek hozzák létre, egyesület; közfeladatokat is ellát. Miniszteri elismeréssel válik azzá.

Eszközrendszere: garantált ár körének és mértékének meghatározása, irányár közzététele, termelési önkorlátozás, kvóta meghatározása, piaci zavar esetén beavatkozás, exporttámogatás mértékének és feltételeinek meghatározása, pályázatok kiírása, állami készletezés, feldolgoztatás, termelés szabályozása.

- Piaci intervenció: termékfelesleg v. hiány esetén, jsz-ban lehet elrendelni. Lehetséges a termelés államilag történő szabályozása v. a termelési önkorlátozás vállalása.

 

13. Az ingatlan-nyilvántartási eljárás fő szabályai, adatváltozás, ill. jog, tény változása esetén

 

Közig-i eljárás, az elj-ban részt vevő személyek: földhivatal (mint bejegyző hatóság); ügyfelek. Ügyfelek: akiknek javára kikérik a bejegyzést, ill. akikkel szemben a bejegyzést kérik, ill. az a szerv is ügyfél, amelynek feladatkörét érinti az ügy. A felek közt jogviszony áll fenn. Elj-jogi jogviszony: a bejegyzési igény teljesítése. Az eljárás 2 csoportja: - az adatváltozásokkal, ill. – az ingatlanokra vonatkozó jogok/tények változtatásával kapcs. eljárásra.

Adatváltozás → be kell jelenteni: az ing. határvonalában, területében, művelési ágban, föld minőségében beköv. változást; építmény létesítése/lebontása, lakcím megváltozását. Az adatok átvezetéséhez hatósági eng-ek, igazolások szükségesek. Bejelentés hiányában is átvezeti a földhivatal, ha arról hivatalból tudomást szerez. 30 nap a határidő (változástól, tudomásszerzéstől). Eljárás szakaszai: beadványok iktatása, széljegyzés (a benyújtás napján a tulajdoni lapon), felhívás hiánypótlásra, meghallgatás (nem kötelező), bejegyzés hivatalból.

Kijavítás → a határozatban, átvezetésben, feljegyzésben, bejegyzésben történt hibás névírást, számítási hibát, elírást a földhivatal saját hatáskörében kijavítja. Kiegészítés → ha az a bejegyzési kérelemről a határozat nem rendelkezett, v. ha a bejegyzés, átvezetés hiányos. A Földhivatal a jogok/tények bejegyzése tárgyában hozott határozatát nem vonhatja vissza.

 

14. Az ingatlan-nyilvántartás rendszere és módja, a nyilvántartás különös szabályai (társasház, szövetkezeti ház, közös udvar)

 

Az ingatlan-nyilvántartást a körzeti földhivatalok vezetik, községenként, városonként, Bp-en és a megyei városokban kerületenként. Településen belül: - minden önálló ingatlant külön-külön vesznek nyilvántartásba; ill. – tulajdonosokként, kezelőkként, földhasználókként rögzítik az ingatlanokat. Minden ing-ról külön tulajdoni lap készül.

Társasházak → a tulajdoni lap: - törzslap (közös tul-ban álló épületrészek/helyiségek a földrészlettel együtt); - különlap (a ts-házban lévő, külön tul-ban álló öröklakásokat, nem lakás céljára szolg. helyiségeket a tulajdoni hányaddal együtt).

Szövetkezeti házak törzslapon (szöv-i tul-ban álló épületrészek, helyiségek, földrészlettel); különlapon (a szöv-i tagok külön tul-ban álló lakások, nem lakás céljára szolgáló helyiségek). 3 részből áll mindkettő.

Közös udvar → a tulaj-társak osztatlan és eszmei hányad nélküli tul-közösségben állnak, mely a földrészlet épületek által el nem foglalt részeire terjed ki. Ez van a törzslapon. Különlap (a földrészleteken elhelyezkedő épületek a földterülettel együtt önálló ing-nak számítanak).

 

15. Az ingatlan-nyilvántartási határozat és a fellebbezési eljárás

 

Lehetnek: - közbenső, - egyéb elj-i cselekményeket elrendelő, - az ügyet érdemben eldöntő határozatok. Kötve van a földhivatal az ing-ra von. jogok és tények bejegyzésére irányuló kérelemhez. A határozat tartalma megjelenik a tulajdoni lapon, bejegyzés azzal szemben eszközölhető, aki jogosultként már szerepel v. akit így bejegyeznek. A határozatot a körzeti földhivatal vezetője, v. az előadó hozhatja meg, és írhatja alá. A határozatot kézbesíteni kell.

Fellebbezés → a körzeti földhivatal határozata ellen a kézbesítéstől számított 30 napon belül a megyei Földhivatalhoz lehet fellebbezni. A körzetinél kell benyújtani. A fellebbezést vissza lehet vonni az érdemi hat. meghozataláig. Megyei földhivatal → - helyben hagyja, - megsemmisíti, - új elj-ra utasítja, - az elj-t megszünteti.

 

16. A földhasználati jogok nyilvántartása

 

Alapja a földhivatali nyilvántartás. Eszköz oldalról az ingatlan-nyilvántartásra épül (vki csak az ing-nyilvt. alapján lehet jogosult a földhasználati nyilvt-ban). Alapegysége: a településenként nyilvántartásba vett önálló földrészlet. Nyilvántartás tárgya: a termőföldre a jogszerű használó által bármely jogcímen megszerzett termőföld-használati jog. A nyilvántartó a körzeti földhivatal. Bejelentési kötelezettség: minden termőföldhasználó köteles a földhasználati szerződést, földh-i jogosultságát, annak megkötésétől 30 napon belül nyilvántartás céljából benyújtani. Bejelentési kötelezettségű földek: 1 ha-t meghaladó termőföld (szerződéses földhasználatnál), 1 ha-nál nagyobb saját termőföld. Földhivatal hatásköre: használati jogosultság ellenőrzése, tul-szerzés ellenőrzése. Írásbeli okirati kényszer! Tartalma: az ing-nyilvt. tartalma épül be a földh-i nyilvt-ba (a nem mzg-i ingatlanok kimaradnak). Helyrajzi szám, művelési ág, terület nagyságát, aranykorona-értékét, személyes adatokat.

 

17. A magyar agrárpiaci rendtartás eszközrendszere

 

A piac befolyásolására eszközrendszert alkot, melyek a piaci egyensúly megteremtése érdekében alkalmazhatók. Eszközei: garantált ár meghat, irányár közzététele, termelési önkorlátozás, kvóta meghatározása, intervenció, pü-i intézkedés, pályázat kiírása, állami készletezés, export engedélyezése v. felfüggesztése…

Irányár → az a centrum, amely az áringadozások középpontját képezi (miniszter hirdeti meg)

Intervenció → piaci beavatkozási rendszer; termékfelesleg v. termékhiány esetén jsz-ban lehetséges. Termelés államilag történő szabályozása v. termelési önkorlátozás. Ezt a Terméktanács rendelheti el.

 

18. A magyar agrárpiaci rendtartás intézményrendszere

 

Több szintű szervezeti rendszer segítségével (állami akarat, érdekelt termelők, feldolgozók, kereskedők, adminisztráció). A működéssel kapcs. tevékenységet: - a miniszter, - a tárcaközi bizottság és a – Terméktanácsok látják el. Az agrárpiaci rendtartás működésének szervezését az Agrárrendtartási Hivatal végzi. Terméktanács: azonos v. hasonló terméket termelő, feldolgozó és forgalmazó szervezetek és személyek hozzák létre, egyesület; közfeladatokat is ellát. Miniszteri elismeréssel válik azzá.

Miniszter → felső irányító szint; Tárcaközi bizottság → delegálás útján létrehozott testület (F-miniszter, Ipari miniszter, NGK, pü-miniszter) Meghívottak: pl. Terméktanács, Gazdasági Kamarák, fogyasztóvédelmis.

Agrárpiaci rendtartás működése → a piac szabályozása érdekében: - közvetlenül v. közvetve szabályozott agrárpiac; - befolyásolt agrárpiac bevezetése.

 

19. Az uniós közösségi döntéshozatal intézményrendszere a mzg. ügyeiben; AGENDA 2000

 

A római szerződés 38. cikkelye a mzg-ot és a mzg-i termékek kereskedelmét a Közös Piac részeként szabályozza. Átfogó g-i unió volt a cél, hogy a mzg-ot is belevették. (áruk, szolgáltatások, személyek, tőke szabad áramlása); A mzg-ban nehéz volt megteremteni a termékek szabad áramlását. Mindenki saját agrárrendszerrel rendelkezett. Saját védő, tipikus intézkedések: árgaranciák, átvételi garanciák, segélyek, támogatások, speciális adóztatás, kontingentálás, védővámok.

Különböző agrárpolitikai elveket is vallottak. Eltért az országok üzemi struktúrája is. A közös agrárpolitka koncepcióját a római szerződés tűzte ki. 1959 – Mansholt-terv: közös finanszírozási elv, közös gabonaár rögzítése, agrárfinanszírozás végleges szabályozása. 1972-ben 3 irányelv. Európai Piaci Rendtartás; Agrárpiacok Közös Szervezete. 3-as intézményi tagolás: Miniszterek Tanácsa, Bizottság, Európai Parlament. A Tanács vétózhat. Eljárások: - igazgató, - szabványozó v. konzultációs bizottságok, - biztonsági intézkedések.

Közös célrendszer: - mzg-i termelés előmozdítása, - termelők megfeleő létfenntartásának biztosítása, - piacstabilitás, - árszínvonal állandósága, - termelők jövedelemstabilitása.

 

20. A Közös agrárpolitika alapjai (mzg-i termék fogalma, az agrárpolitika célrendszere és szerződéses jogi alapjai)

 

A római szerződés 38. cikkelye a mzg-ot és a mzg-i termékek kereskedelmét a Közös Piac részeként szabályozza. Átfogó g-i unió volt a cél, hogy a mzg-ot is belevették. (áruk, szolgáltatások, személyek, tőke szabad áramlása); A mzg-ban nehéz volt megteremteni a termékek szabad áramlását. Mindenki saját agrárrendszerrel rendelkezett. Saját védő, tipikus intézkedések: árgaranciák, átvételi garanciák, segélyek, támogatások, speciális adóztatás, kontingentálás, védővámok.

Különböző agrárpolitikai elveket is vallottak. Eltért az országok üzemi struktúrája is. A közös agrárpolitka koncepcióját a római szerződés tűzte ki. 1959 – Mansholt-terv: közös finanszírozási elv, közös gabonaár rögzítése, agrárfinanszírozás végleges szabályozása. 1972-ben 3 irányelv. Európai Piaci Rendtartás; Agrárpiacok Közös Szervezete. 3-as intézményi tagolás: Miniszterek Tanácsa, Bizottság, Európai Parlament. A Tanács vétózhat. Eljárások: - igazgató, - szabványozó v. konzultációs bizottságok, - biztonsági intézkedések.

Mzg-i termék: a föld termékei, az állattenyésztés és a halászat termékei, valamint az ezekkel közvetlen kapcsolatban álló készítmények az első feldolgozási fok mértékéig.

Közös célrendszer: - mzg-i termelés előmozdítása, - termelők megfeleő létfenntartásának biztosítása, - piacstabilitás, - árszínvonal állandósága, - termelők jövedelemstabilitása.

Római sz. 39, 40. cikkelye.

 

21. Az európai piacszervezetek (CMO) fogalma, alapelvei, fajtái és eszközrendszere

 

A piacszervezetekre vonatkozó előírásokat a szerződés 40. cikkelye fogalmazta meg. A piacszervezetek a piacszabályozás eszköze (termékspecifikus piacszabályozás). Az Európai Piaci Szervezetek célhoz kötötten működnek. Pl. élelmiszer-túltermelés ne következhessen be. CMO 4 fajtája: 1. ez a mzg-i termékek 70%-át foglalja magában (belső áruk támogatása, külső határok védelme). 2. az árak támogatása nélkül a belső piac védelmi rendszere. 3. a támogatások engedélyezését szabályozza (nincs védelmi eszköz a szabályozása körében). 4. a hektárátalány és vetésterületi előírás után járó támogatások.

Piaci szervezetek 2 szintje → - belső szint (a közösségi belső piacot és a szabályozott agrártermék stabil árának fenntartása); külső szint (a 3. országokból származó olcsó import beáramlásának a megakadályozása). Cél a belső árak egységesítése, és a külső áringadozások elleni védelem. (irányár, tájékoztató ár, intervenciós ár, hatóságilag megállapított külső ár, referenciaár). Export-támogatások. Végrehajtó technikai nemzeti szervezetek; kvótarendszer.

 

22. A közös agrárpolitika és a WTO mezőgazdasági megállapodás

 

A római szerződés 38. cikkelye a mzg-ot és a mzg-i termékek kereskedelmét a Közös Piac részeként szabályozza. Átfogó g-i unió volt a cél, hogy a mzg-ot is belevették. (áruk, szolgáltatások, személyek, tőke szabad áramlása); A mzg-ban nehéz volt megteremteni a termékek szabad áramlását. Mindenki saját agrárrendszerrel rendelkezett. Saját védő, tipikus intézkedések: árgaranciák, átvételi garanciák, segélyek, támogatások, speciális adóztatás, kontingentálás, védővámok.

Különböző agrárpolitikai elveket is vallottak. Eltért az országok üzemi struktúrája is. A közös agrárpolitka koncepcióját a római szerződés tűzte ki. 1959 – Mansholt-terv: közös finanszírozási elv, közös gabonaár rögzítése, agrárfinanszírozás végleges szabályozása. 1972-ben 3 irányelv. Európai Piaci Rendtartás; Agrárpiacok Közös Szervezete. 3-as intézményi tagolás: Miniszterek Tanácsa, Bizottság, Európai Parlament. A Tanács vétózhat. Eljárások: - igazgató, - szabványozó v. konzultációs bizottságok, - biztonsági intézkedések.

Mzg-i termék: a föld termékei, az állattenyésztés és a halászat termékei, valamint az ezekkel közvetlen kapcsolatban álló készítmények az első feldolgozási fok mértékéig.

Közös célrendszer: - mzg-i termelés előmozdítása, - termelők megfelelő létfenntartásának biztosítása, - piacstabilitás, - árszínvonal állandósága, - termelők jövedelemstabilitása.

 

 

23. A mezőgazdasági termékek eredetvédelme

 

Földrajzi árujelző → a földrajzi jelzés valamely táj, helység, ország neve, amelyet e helyről származó olyan mzg-i termék megjelölésére használnak, amelynek különleges minősége, hírneve ennek a földr-i származásnak tulajdonítható.

Eredetmegjelölés → valamely táj, helység, melyet olyan termék megjelölésére használnak, melynek különleges minősége, hírneve kizárólag v. lényegében az adott földrajzi környezet, az arra jellemző természeti és emberi tényezők következménye.

Ellenőrző szervek:

-         borokra: Országos Borminősítő Intézet; - egyéb termékekre: az az ellenőrző állomás, amelynek illetékességi területén a földr-i árujelzőnek megfelelő földrajzi hely fekszik.

Oltalom feltételei: földr-i árujelzőt oltalomba kell venni, ha kielégíti az oltalomba vételi követelményeket; bejelentése megfelel a tv-ben megszabott feltételeknek. Az oltalom korlátlan ideig tart.

 

24. A növény-egészségügyi korlátozások

 

A növényeket, növényi termékeket pusztító, ill. azokra ártalmas károsítók elterjedésének megakadályozása, meghonosodásuk megelőzése, károsítók elpusztítása a cél. Ne hozzák ezeket be külföldről; az egészséges

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Föci
 
Biosz
 
Matek
 
Töri
 
Fizika
 
Puskázók
Indulás: 2004-09-03
 
Segíts te is! ide írj puskákat!
 
Idő
 
Gazdaság
 
Az oldal
Az oldal...
Hogy tetszik az oldal? (kérlek vegyétek figyelembe, hogy az oldal sokáig szünete

Nagyon szuper, sok hasznát veszem
Tök jó
Nem rossz
Nem tudom, semmi értelme
Nem tetszik túlságosan
Fúj, utálom.
********!!!!!!
Nem szavazok:)
Hajrá Pandacsöki Boborján!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?